gat
gat
candau
candau
interrogant
interrogant
Una mica d’història de l’escapisme

Les sales d’escapisme apareixen per primer cop a Hongria, inspirades en jocs d’ordinador que plantegen el repte de sortir de diversos espais resolent enigmes, trencaclosques i paranys diversos.  Arriben a Catalunya de la mà de Quim Clavell i Gergely Matravolgyi, que inauguren Parapark a Barcelona. L’èxit de la proposta fa que apareguin moltes més sales d’escapisme per la capital catalana, i poc a poc també en sorgeixen a d’altres ciutats. I és que molts dels nous responsables d’aquestes sales posteriors a Parapark es van animar a crear el seu propi joc arran de la seva participació en aquest pioner de l’escapisme a la nostra terra. I com tots ells, l’equip de Can Bruna, que no ha volgut deixar passar l’oportunitat de posar il·lusió i creativitat al servei d’un joc d’escapisme propi, amb la voluntat de generar interès entre la gent que ja coneixia aquesta mena de propostes i també entre tots els qui sigueu novells en l’art d’escapolir-vos.

Una sala d’escapisme és, doncs, un espai ambientat en un tema, on tota la decoració i el teixit de la trama estan subjectes al tema base, ben diferent entre els jocs existents. Aquest espai pot estar dividit en habitacions que els jugadors aneu descobrint a mesura que el joc avança, i cadascuna d’elles conté enigmes i tota mena de jocs d’enginy que cal resoldre per arribar a sortir de l’espai abans que finalitzin els 60 minuts. Sempre hi ha un responsable de la sala que es comunica amb el grup de jugadors des de fora fent ús de sistemes diferents segons la sala, per tal de donar un cop de mà enviant pistes i també per resoldre dubtes que entre els jugadors vagin sorgint.

La qüestió, al marge de si el grup aconsegueix o no sortir abans dels 60 minuts, és no encallar-se gaire estona, que es doni la sensació d’evolucionar contínuament,  d’aconseguir superar reptes gràcies a la cooperació entre els jugadors participants. Perquè és una activitat cooperativa i no pas competitiva, ideal per a reforçar vincles positius entre colles d’amics, famílies i companys de feina.

Durant el temps de joc la desconnexió del món exterior és completa, i l’adrenalina va en creixement a mesura que el cronòmetre avança. Es tracta d’una proposta de lleure original, on a diferència del cinema o el teatre, els qui la gaudiu no assumiu un paper passiu sinó actiu. I és que ou els protagonistes d’una història que reclama la vostra destresa per aconseguir un propòsit principal, escapar, i en el cas de Can Bruna també un repte afegit: rescatar el llibre de beuratges de la iaia Flora. Emoció i acció assegurades per tots aquells que us atreviu a jugar!

Què és una sala d’escapisme?

Un espai ambientat segons el tema del joc escollit, on entren  participants amb la finalitat de superar una sèrie de proves d’enginy per tal de sortir-ne abans d’una hora. Es tracta d’una proposta de lleure divertida i emocionant, amb origen hongarès i que està sent tot un èxit per arreu d’Europa.

Un cop dins… Es pot sortir en qualsevol moment?

Sí. Prement un botó vermell que abans d’iniciar-se el joc ja s’indica on es troba, la porta d’entrada a l’espai ambientat de joc s’obre immediatament, sense necessitat de cap codi ni cap clau. Així doncs, en cas d’indisposició o de qualsevol incidència,  des de dins els participants sempre tindreu l’opció de sortir.

Quanta estona dura l’experiència?

En total un màxim d’una hora i mitja (1h30min.)
Cal comptar el temps de rebuda amb les indicacions oportunes prèvies al joc (de 10 a 15 minuts), el temps de joc (màxim 60 minuts) i el temps posterior al joc (de 10 a 15 minuts), que serveix per fer intercanvi d’opinions i per resoldre l’entrellat en el cas que no hàgiu aconseguit sortir passats els 60 minuts.

Què passa si després de 60 minuts no hem pogut sortir?

No patiu, que no us hi quedareu indefinidament! Ni us farem pagar penyora, ni tornar a començar ni netejar les empremtes dactilars! Simplement entrarà la persona que us haurà estat seguint des de fora per tal d’ajudar-vos ara ja des de dins a resoldre els enigmes que us restaven per arribar a sortir.
La qüestió és passar una bona estona i sentir que constantment es va avançant, que el grup funciona treballant plegats i que s’ha sigut capaç d’arribar lluny superant reptes constants, amb independència d’haver o no arribat a sortir abans dels 60 minuts.

Quines aptituds cal tenir, per jugar?

És una proposta apta per a tots els qui tingueu ànima d’aventurers, ganes de passar-ho bé resolent enigmes entre amics. No és necessari reunir cap condició especial. No és pas un joc de força per a súper homes!  Ni és tampoc tant recargolat que només l’entenguin einsteins! De cap manera. Són fonamentals l’observació i l’associació d’idees, capacitats universals que sumades a l’adrenalina d’anar contrarellotge… fan d’aquesta experiència un repte que pot resultar emocionant per a tothom.

Quantes persones podem jugar?

La sala i l’engranatge d’enigmes estan pensats per un màxim de 5 persones per sessió. De tota manera acceptem grups de 6 abonant 15€ extra en efectiu a Can Bruna mateix un cop acabada l’activitat, tot i que no els recomanem perquè es produeix massa treball en paral·lel i a la sortida un pot tenir la sensació d’haver-se perdut parts importants del joc i d’haver aportat poc. És una llàstima que això passi tenint en compte que es tracta d’una experiència única, perquè a Can Bruna no hi tornareu. Més de 6 persones ja no poden participar en una sola sessió per una qüestió de seguretat i de gaudi de l’activitat. No fem excepcions.

Poden participar nens?

No és permesa la participació de nens i nenes menors de 12 anys. I els qui tinguin un mínim de 12 anys hauran d’anar acompanyats d’un adult per a poder jugar. Cal tenir en compte que el repte suposa una dificultat mitjana que no és fàcilment assumible per als nens. L’avorriment de no entendre res o l’angoixa del compte enrere sense poder ajudar a resoldre els enigmes poden desencadenar sensacions de frustració o ràbia que converteixin el joc en una experiència negativa. A banda, a dins hi ha material valuós i delicat que convé cuidar i que per als nens pot ser difícil d’apreciar.

Poden participar persones amb mobilitat reduïda?

Sí. El local és a peu de carrer, i a dins tant l’espai de rebuda com el bany i l’espai de joc estan pensats per a què persones amb cadira de rodes puguin participar de l’activitat. Tot i així, en algunes fases del joc, per tal de fer més accessibles certes pistes, convé que hi hagi com a mínim un acompanyant sense cadira de rodes.

És un joc competitiu?

No. La finalitat no és competir contra ningú, sinó cooperar plegats per aconseguir un repte comú: escapar del mas amb el propòsit afegit de trobar el receptari de la iaia Flora i alliberar-lo del seu amagatall.
És una experiència que posa a prova la vostra habilitat de treballar en grup. Cal informar correctament, repartir tasques, saber delegar, assumir reptes, prendre decisions, ser pragmàtics, escoltar i valorar totes les opinions, organitzar-se des de ben aviat, confiar els uns amb els altres, acceptar els errors que es puguin donar, encoratjar els més pessimistes, vèncer els bloquejos, gestionar els nervis i la tensió de la part final del joc… Tot un seguit d’aspectes que fan d’aquesta activitat, a part d’un divertiment fantàstic per a família i amics, un gran exercici de team building per a tota mena d’empreses.

Fa por?

En general, no fa por. El joc es desenvolupa amb calma i l’ambientació no té res a veure amb l’horror. De totes maneres, cap a la part final del joc apareixen detalls de decoració una mica més tètrics. Es donen alguns efectes que generen tensió i es crea un clima d’alarma que suposa un al·licient afegit per als adults, ja que els últims minuts es fan més emocionants, però espanta els nens, la fantasia dels quals va més enllà del que suggereix el joc. Malgrat tot, tingueu en compte que cap fantasma travessarà parets per perseguir-vos fer-vos la vida impossible. Ni fantasmes … ni actors amb llençols sobre.

Trobarem animals, a dins?

No. Com a molt una mosca que s’hagi colat a l’estiu.

Hi ha càmeres?

Sí, a dins de l’espai de joc per arreu hi ha càmeres i micròfons. Això sí, només d’ús intern. La persona que us rebrà i us explicarà el repte i la normativa del joc, també serà la persona que estigui vigilant tot allò que passi davant d’una pantalla. Ho farà des de l’àrea de control, a la zona de rebuda, que està just al davant de l’espai de joc. El motiu és poder fer un bon seguiment de l’acció per a poder facilitar pistes als jugadors quan es bloquegin, o bé per resoldre qualsevol imprevist amb rapidesa i eficiència. Les imatges i l’àudio no s’enregistren, de manera que no queda constància audiovisual de l’activitat.
Tampoc s’enregistraran imatges per petició dels participants, ja que el joc té sentit mentre es mantingui en secret el seu interior. No podem obviar la possibilitat que les imatges s’escampessin per internet, i d’aquesta manera se n’anés en orris tot el temps invertit en traçar l’estratègia del repte a assolir dins el mas.

I els jugadors, ens podrem comunicar amb la persona de l’àrea de control?

Sí. Disposareu d’un walkie talkie per poder consultar tot allò que desitgeu a la persona que us estarà vetllant des de fora.

Que hi ha lavabo?

Hi ha un lavabo també adaptat per a persones amb cadira de rodes, però no està dins l’espai de joc, sinó a la zona de rebuda. Això vol dir que en cas de necessitar anar-hi, millor fer-ho abans o després de l’activitat dins el mas, en temps de rebuda o d’intercanvi d’opinions final, perquè sinó us podeu perdre part de l’acció per haver de prémer el botó vermell de sortida d’emergència i absentar-vos una estona, que és una llàstima. Ah, i al lavabo no hi ha ni càmeres ni micròfons, tranquils!

Cal que ens disfressem?

No. Ni us ho proposarem abans del joc ni és necessari. De tota manera, si us ve de gust venir amb roba o elements relacionats amb la temàtica, endavant!

És necessari saber català o castellà, per poder jugar?

No. Les proves d’enginy es poden resoldre amb independència dels idiomes que dominin els jugadors, i les pistes, en cas de necessitar-les, es poden facilitar en català, castellà i anglès.

Hi ha plaça privada d’aparcament?

De moment, no. Però just al carrer de darrere de Can Bruna, el carrer del Cid, hi ha un pàrquing de zona blava on sempre acostuma a haver-hi places lliures. I amb una mica de sort, trobareu un espai lliure i gratuït en els carrers més propers.

Es pot regalar l’experiència de Can Bruna?

I tant!

Es pot pagar a Can Bruna mateix?

No. La reserva i pagament de l’activitat, sigui o no un regal, es fa prèviament al dia del joc. La reserva s’executa per internet accedint a la pàgina de reserves del la nostra web, www.canbruna.cat, i el pagament es pot fer en el mateix instant de la reserva també des de la web, o bé per transferència bancària. Cal tenir en compte, però, que si s’escull fer l’abonament per transferència bancària l’import triga fins a 72 hores a fer-se efectiu, en alguns casos, així que convé reservar amb temps i no pas un parell de dies abans. Per a poder jugar sempre cal que l’organització hagi rebut l’import de la reserva.

Volem canviar la data de reserva. Com ho fem?

Poseu-vos en contacte amb nosaltres via correu electrònic, canbruna@canbruna.cat, i comenteu-nos el cas. No hi ha d’haver cap problema per canviar la data, sempre que la data alternativa que es vulgui seleccionar estigui lliure.

Volem anul·lar la reserva. Ens tornen els diners?

Sempre que s’avisi via correu electrònic, canbruna@canbruna.cat, amb més de 5 dies d’anticipació, sí, es retornen els diners. Però tingueu en compte que la data de reserva es pot canviar a cost zero si és que ha sorgit qualsevol imprevist en la data prevista inicialment. Cancel·lar una sessió quan falten 5 dies o menys per la data de l’activitat implica la impossibilitat de retornar l’import abonat. Sí que es podrà canviar la sessió per una altra de disponible només en dies laborables, excepte els divendres tarda i nit.